תהליך ליווי בשילוב פוטותרפיה

תהליך בהתאמה אישית

           שילוב של אלמנטים מעולם הפוטותרפיה ייעשה בתיאום והתאמה אישית 
                                             ובהתאם לנכונות האדם.
                                מהו תהליך ליווי בשילוב פוטותרפיה ?
מדובר בליווי האדם בתהליך רגשי-טיפולי המותאם לצרכיו. התהליך כולל שילוב של מפגשים אינטימיים בחדר הקליניקה ומחוצה לה, התהליך כולל: ליווי, צילום, שיח טיפולי רגשי במקומות בעלי משמעות בחייו של האדם.
עד כה ליוויתי מטופלים שבחרו להתמודד עם האתגרים בחייהם ולשלב את תיעודם בעין המצלמה, לאחר מפגש היכרות ראשוני נבנה את התהליך על שלביו כאשר הנכונות והפתיחות הן אבני הדרך במסענו המשותף.  

יהיה לי לכבוד ללוות אתכם במסע האישי, עד כה ליוויתי מגוון מסעות, בניהם:

חזרה אל בית ילדותי: מסע מצולם בבית בו גדלנו. ביקור בבית שכיום שייך למשפחה חדשה, או בית ששינה את פניו והוסב למשרד. יחד תיאמנו את כניסתנו לבית, המפגש המרגש כלל מעבר בין החדרים, המטבח, חדרי האמבטיה, התבוננות בוגרת על הבית הישן והעלאתם של זיכרונות ילדות מרגשים.

חזרה אל השכונה הישנה: המסע לשכונת הילדות – בדרכנו פגשנו שכנים, נכנסנו למכולת הישנה, לבית הספר, לכיתה…המפגשים המרגשים תועדו בעין המצלמה, כללו תהליכי פיוס ומפגשים עם חברים ישנים ואהובים.

ביקור פרידה מחבר/ה בבית החולים: ליוויתי מפגשי פרידה מחבר חולה שהיה על ערש דווי. יחד צילמנו, כתבנו, תיעדנו את רגעי החברות האחרונים, את הפרידה ואת היציאה מבית החולים כיציאה אל החיים החדשים והבחירה להודות על המובן מאליו.

חזרה ל"מאה שערים": מטופלת שחזרה בשאלה ונפרדה לפני כעשור מהעולם החרדי ביקשה לעצמה תהליך חזרה תחת עין המצלמה. במסענו צילמנו את רחובות השכונה, פריטים מהעולם הדתי כגון מודעות, חנויות של תשמישי קדושה, שלט חוצות של כתובת מגוריה בגלגול חייה הקודם. התהליך היווה ציון דרך במסעה כאדם חילוני אתו היא כינתה: "חזרה שאלה חזרה"

מסע השלמה בין אמא ובת: תיעוד מצולם של מפגשים מרגשים בין אמא שחולה באלצהיימר וביתה הכואבת. המסע כלל תצלומים במרחבי בית האבות, בחדרה של האם, בחדר האוכל, במקלחת. התהליך היה בבחינת מסע הבראה של הבת והקלה מעומס משקלו של הכאב.

מסע חיפוש זהות אישית ומקצועית: מטופלת שביקשה לברר מהו המקצוע הנכון עבורה התרגשה לגלות את עצמה, להביט על עצמה דרך עין המצלמה ולזהות את המבט בעיניה, עמידתה, שפת הגוף בכל אחד מתפקידיה המקצועיים. דרך ההתבוננות על התצלומים היא הבחינה בשוני שבין א' הפקידה שעובדת במשרד לבין א' בתפקיד ה – dog walker המטיילת בעיר, היא למדה כיצד האושר נראה, מרגיש ומתבטא.

מסע סליחה בבית העלמין: מטופל שמעולם לא העז לבקר את קבר הוריו בבית העלמין ביקש ליווי אישי בתהליך. יחד יצאנו ולאורך תקופה תיעדנו את החנייה, את האבלים הבאים וההולכים, את האדם ברקע המצבות, את הרכב הנוסע בשבילי בית העלמין…לאחר מספר מפגשים ובתהליך רגיש ואינטימי ש' היה נכון לעמוד ולהתייצב מול הכאב האישי והמשפחתי המלווה אותו כבר יותר משני עשורים ולהיפרד מהוריו ומהמטען הכבד שנשא על גבו.

מאפייני התהליך

תחילתו במפגש היכרות בו נתרשם מהקצב והאנרגיה ההדדית שכן מדובר בתהליך אינטימי וקרוב. אני מאמינה כי כבר במפגש זה אנו יודעים לזהות האם הקשר שביננו עשוי להיות מיטיב, מבוסס אמון ופורה. מפגש זה הוא בבחינת "רגע של בחירה" שבו תזהו האם מתאים שנעבוד ביחד ובאיזה אופן, תרגישו האם הגישה בה אני עובדת נכונה עבורכם, ובמידה שלא, נוכל לדון לגבי חלופות מתאימות.
מנסיוני נוכחתי כי התהליך הוא עבודת צוות והזדמנות להיכרות ולטיפוחם של יחסי קירבה ואינטימיות.